Revolució als patis escolars

Xavier Pérez

Hay fuentes, pequeños senderos, bancos de madera, pérgolas por las que suben las madreselvas y las hiedras o de las que cuelgan preciosas telas pintadas; macetas y jardineras con plantas aromáticas que perfuman el aire; piedras de diferentes tamaños y texturas; troncos para escalar a distintas alturas… Colorido, misterioso y lleno de propuestas, el lugar ofrece rincones para tumbarse, conversar, hacer cocinitas, esconderse, saltar, escalar, columpiarse, correr aventuras o simplemente contemplar y deleitarse en el placer de los sentidos. Medio centenar de niños, niñas y adultos charlan tranquilamente en pequeños grupos o van de aquí para allá investigando hormigas, transportando tubos, cubos, embudos, palas, camiones… en el enorme arenero central, cubierto con un generoso toldo. Los pequeños están tranquilos, concentrados, plenamente presentes y completamente entregados a sus juegos.”

Marta, mestra. Escola Bressol Municipal Els Tabalets (Valls,Tarragona)
Heike Freire: Patios vivos para crecer y aprender.
Cuadernos de Pedagogía, Nº 465, Reportaje, Marzo 2016, Wolters Kluwer Ed.

Hi ha un interès creixent en revisar el concepte i l’ús dels espais exteriors de les escoles. Cada vegada hi ha més veus que qüestionen els patis tradicionals, freds, de ciment, enfocats quasi exclusivament a una pràctica de l’esport regulat. I és que habitualment no es contemplen els patis escolars com a escenaris educatius tant o més importants que les aules.
Els patis escolars han estat sovint escenari de jerarquies, d’actituds masclistes, de violència, i en definitiva, de tensions i promoció de mals hàbits. Per exemple, l’esbarjo als patis escolars habitualment produeix la figura d’un grup de nens jugant a futbol, dominant la major part de l’espai, poc respectuosos amb els altres, i impossibilitant altres activitats per qui no vol jugar a pilota.
Hi ha escoles que es plantegen els patis de les escoles d’una altra manera. Els imaginen com a punt de recerca i de trobada que motivin a descobrir, a fer-nos preguntes, a fer propostes, o compartir processos, projectes. Els patis escolars, llavors, es converteixen en espais interactius, respectuosos, on els valors educatius, ecològics, mediambientals, sostenibles, són presents en la creació dels espais exteriors de l’escola. A tall d’exemple, tres casos concrets i propers:

• Escola pública d’infantil i primària Colònia Güell de Santa Coloma de Cervelló
    Durant la primavera de 2013 manifesten la intenció de transformar els seus grans espais exteriors. Inicien el treball amb la comissió mixta famílies i mestres i comença a prendre forma el projecte: EL PATI QUE VOLEM. Després de tres anys d’intens treball el projecte ha fet transformacions importants i continua ben viu. Bloc del projecte.
  • Escola pública d’infantil i primària Pla de les Vinyes de Santa Coloma de Cervelló
    El curs 2012-13 es crea la comissió de l’hort. L’Ajuntament instal•la l’estructura i materials necessaris i es posa en marxa. El projecte d’espais exteriors es va consolidant i aviat implica també l’AMPA. S’elabora el projecte de transformació i, progressivament es van fent actuacions per part de tots els membres de la comunitat educativa. El març de 2014 es construeix un gran sorral finançat per l’escola, l’AMPA i l’Ajuntament. Bloc del projecte.
  • Escola pública d’infantil i primària Josep Maria Ciurana de Sant Boi de LLobregat, ha posat en marxa el 2016 el projecte emPATItza per transformar el pati de l’escola amb el suport de El Nou Safareig (Sant Vicent dels Horts). Bloc del projecte.

Més informació sobre patis escolars: