El plaer de disfressar-se

“Quan un infant pot relacionar el que aprèn amb les seves pròpies experiències, el seu interès vital es desperta, la seva memòria s’activa i el que ha après el fa seu”

Rudolf Steiner (Pedagogia Waldorf)

Arran d’anys d’experiència hem pogut observar que els nens i nenes menors de tres anys no viuen el fet de disfressar-se de la mateixa manera que ho poden fer infants més grans. Sovint aquesta festa queda relegada a l’acció i direcció dels adults, perdent a l’escola l’oportunitat de treballar l’autonomia.

A les escoles bressol municipals, quan ens plantejàvem com celebrar aquests dies, vam buscar informació de l’origen del carnaval i vam fer una pluja d’idees de com voliem presentar aquesta tradició.

Com a eix comú, tots els equips vam coincidir que era molt més enriquidor aconseguir que el carnaval fos una vivència interessant des de la pròpia experiència de les nenes i els nens.

Ens hem aturat a pensar com era el carnestoltes de fa uns quants anys?

Un carnestoltes on ningú sabia què eren les disfresses de Frozen, Tortugues Ninja, Star Wars… un carnestoltes ple de robes de colors, que ja no es feien servir i de complements de tota mena.

Nosaltres volíem recuperar-ho!!

Per aquest motiu, vam voler demanar la col·laboració de les famílies perquè ens portessin robes que ja no feien servir, complements de la iaia, la cosina o el veí que ja no tenien utilitat a les cases, però en canvi ens feien un gran servei a l’escola.

Durant unes setmanes els infants gaudirien del plaer de vestir-se i desvestir-se, de triar què posar-se, de “fer-se seva” alguna de les peces de roba, de pintar-se la cara i interpretar diferents rols… i així deixaríem l’espai muntat el temps que calgués mentre els nens i nenes mostressin interès i il·lusió.

A partir d’aquí vàrem prendre la decisió de treballar el carnaval a través d’aquest concepte: GAUDIR DEL PLAER DE DISFRESSAR-SE!!

Si voleu més informació de la importància de l’autonomia us adrecem al següent article:

J. Falk, E. Pikler, A. Tardos:  “La conquesta de l’autonomia“, Temes d’infància, Associació de Mestres Rosa Sensat.

Yolanda Egea (Directora EBM “La Susa”)

Arantxa Lorente (Directora EBM “La Marta”)

Carme Masvidal (Directora EBM “La Mercè”)