Aprendre treballant, treballar aprenent

Neus Tayà

Últimament tothom parla de la necessitat urgent de connectar l’activitat educativa i la productiva, però aquest és un tema que fa molt i molt temps que està a les converses sobre formació per al treball i que fa la impressió de no acabar de plasmar-se en propostes d’actuació concretes.

Potser per això cal que recordem que existeix un tipus de formació reglada en alternança que ja està funcionant en molts centres de Formació Professional de Catalunya.

La FP dual és una modalitat de formació professional en la qual l’estudiant esdevé aprenent i combina la formació en el centre educatiu amb l’activitat productiva a l’empresa. No es tracta de la Formació en Centres de Treball, també coneguda com pràctiques, que tot l’alumnat de formació professional ha de fer per aconseguir l’acreditació, estem parlant de formació pactada i combinada entre el centre educatiu i una o vàries empreses col·laboradores.

Dues pinzellades sobre aquest tipus de formació:

Objectius principals:

Millorar la formació de l’aprenent i contribuir a la millora dels recursos humans de les empreses.

Organització:

En general els cicles de FP dual es desenvolupen al llarg de dos cursos amb una durada de 2.000 hores, de les quals 970 com a mínim seran d’estada a l’empresa.

• Primer curs: el 1r i 2n trimestre  l’estudiant assisteix al centre educatiu per adquirir la formació professional bàsica, el 3r trimestre realitza pràctiques no remunerades a l’empresa (FCT) amb una durada de 80 a 100 hores. A partir del juny/juliol s’inicia l’estada a l’empresa com a becari o treballador amb contracte.
  • Segon curs: l’aprenent alterna l’assistència al centre educatiu, en horaris adaptats, amb l’estada a l’empresa com a becari o treballador amb contracte laboral.

Cal tenir en compte que l’organització i el contingut de la formació s’han de pactar entre l’empresa i l’institut per tal d’ajustar les necessitats i realitats dels centres educatius, l’alumnat i les empreses  i això pot donar com a resultat models diferents al proposat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Per descomptat no tot són flors i violes, hi ha molt recorregut per fer i cal que tots els agents implicats posin el seu gra de sorra per fer de la Formació Professional un dels pilars de l’ocupació de qualitat.

Si voleu veure tot el que s’està movent podeu fer un cop d’ull al web del Consell Català de la Formació Professional