Els aliments són béns de gran importància en la salut pública de les persones, en concret, els aliments de consum massiu. Des del punt de vista jurídic, constitueixen l’element bàsic per a la supervivència humana. És per això que el CP  tipifica al seu art. 363 el delicte de venda o subministrament d’aliments corromputs.

En relació amb el dubte habitual entre iniciar diligències penals per un delicte contra la salut pública per venda d’aliments caducats o obrir acta denúncia per via administrativa, la diferència no és pas senzilla però hi ha jurisprudència que dóna una mica de llum al respecte. Aquesta jurisprudència ens diu que iniciarem diligències penals quan hi hagi rellevància per al bé jurídic protegir, és a dir, la salut pública. Anem al principi de mínima intervenció penal però sempre que no sigui una situació de greu risc per als consumidors. El cas d’un producte que es troba a la venda i que està caducat des de fa 2 dies no és el mateix que el d’un producte que fa un mes que està caducat. Òbviament en el primer cas iniciarem acta de denúncia per la via administrativa i, en el segon cas, valorarem en un gran percentatge la situació de risc per tal d’iniciar diligències penals.

En definitiva, per aquest tipus de delictes és necessari fer ús del sentit comú i de la transversalitat de la tasca de l’Administració Pública per tal d’abordar situacions com aquestes amb tècnics d’altres departaments, com pot ser el Departament de Sanitat, per valorar-ho de la forma més especialitzada possible.

Si vols consultar jurisprudència, mira’t aquesta sentència relacionada

Àmbit: SEGURETAT