Els valors a través dels castells

Emma Obiols

El 2010 els castells van ser inclosos en la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la UNESCO. Les paraules de reconeixement en la seva valoració van ser que els castells “són percebuts pels catalans com a part integrant de la seva identitat cultural, transmesa de generació en generació, i proporcionen als membres de la comunitat un sentit de continuïtat, cohesió social i solidaritat”.

Des de llavors, la projecció internacional del fenomen casteller ha anat en augment; el 2016 la BBC va emetre un reportatge inclòs en el cicle “Forces of Nature” en el qual el preparardor físic Brian Cox comparava l’estructura estrellada dels flocs de neu amb una vista aèria de la pinya dels castellers. Cox veu, com a partir del treball en equip, les torres humanes desafien el principi de la gravetat.

La base organitzativa dels castells, com la de la cultura popular és l’associacionisme. Iniciatives privades que col·laboren amb accions públiques i que posen de manifest un conjunt de valors humans que són bàsics en la nostra societat tals com el treball en equip, solidaritat, funcionament democràtic, voluntarisme, primacia del col·lectiu per damunt de l’individu, identitat (de barri, municipal, comunitat…).

En els darrers anys, diferents colles han participat en el projecte “Tots som una colla” com a element d’integració social a fi de transmetre els valors i la cultura castellera entre els nouvinguts i que formin part d’una xarxa de cohesió social.

1 comentaris sobre Els valors a través dels castells

• Moltes gràcies, Emma! Personalment, m’encanten els Castells, veure’ls en viu i en directe és emocionant. I realment, tal com dius, des de fa temps que aquest fenòmen ha traspassat fronteres. Sabeu que a la Xina hi ha una colla castellera?? Són els “Xiquets de Hangzhou” 😉