El negoci dels algoritmes i les xarxes socials

Al post de la paraula de l’any 2016, la postveritat, vàrem emprar-la per comentar la polèmica de la difusió de rumors i mentides a les xarxes socials i alhora què en treuen aquestes o tercers de fer-ho. Facebook i Google venen la informació privada que proporcionem en aquestes aplicacions, i per descomptat sense la nostra autorització explícita per fer publicitat, altres estratègies de màrqueting i pràctiques no tan clares com influir en l’opinió pública o bona part d’aquesta.

El professor Lalueza opina que totes les postveritats a Facebook o a Google han estat decisives perquè Trump guanyés les eleccions, ja que ho ha aplicat a fons i n’ha tret rèdit important, tot i que no es pot assegurar que si no ho hagués fet no hauria arribat a la presidència.

Aquí tenim el vincle del clip de vídeo de l’Entrevista a Ferran Lalueza que li van fer al programa de TV3, Valor Afegit, del 30 de novembre de 2016. Ferran Lalueza és professor de Social Media de la Universitat Oberta de Catalunya, és expert en xarxes i comunicació de crisi. Té una durada de 7:20′. I si volem veure el vídeo aquí mateix:

Algoritmes? Negoci? Molt resumit és així: a través de la informació que aboquem a Facebook i altres xarxes socials, estem “servint” un perfil de cada segment nostre molt acurat: gustos, consums, ideologies i així estem donant moltíssima informació, que aquestes xarxes socials processen i la posen al servei de les empreses anunciants. També són a disposició de persones que tenen aspiracions polítiques, i aquestes poden fer arribar els seus missatges al seu segment més receptiu a rebre’ls i també alhora a influir al seu entorn i l’eficàcia, llavors, és exponencial.

Funciona a base de click bytes, que tenen un preu, no importa la veracitat i a més les informacions negatives es venen molt més ràpid que les positives -perquè biològicament hi tenim predisposició per raons de supervivència- i no té importància si és veritat o no: tenim servida la desinformació… i també hi ha danys col·laterals, el periodisme rigorós, com a mínim se’n ressenteix a nivell econòmic. I nosaltres tenim un accés molt relatiu als fets reals.
algoritmesxarxes
Si vols ampliar amb més informació d’aquests temes:

La nueva moda de los nuevos algoritmos en las redes sociales

Redes sociales, neuromárketing y algoritmo Google, trilogía de una alienación eficiente

Adiós al feed cronológico perqué las redes sociales prefieren los algoritmos

Por qué los nuevos trending topics de Facebook son un problema

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *