Valuosos VALORS

Quan estudiava, un professor de Psicologia del Treball va coescriure un llibre que ens va recomanar: “Liderazgo por Valores”, l’altre autor era Simon Dolan, col·lega d’una universitat americana. Em van convèncer que els valors, i el sistema que els sustenten, són molt importants, tant a la vida privada com a la laboral, familiar, al lleure, etc. I encara és una constant a la meva vida. Ja han passat més de dos decennis, i Simon Dolan ja ha convençut bona part del món de les bondats del seu mètode i ara dirigeix la càtedra The future of Work, i ho fa a ESADE. I me’l continuo creient!

I a l’Ajuntament, dins de l’Avança’t Construint Aprenentatge, hem acabat aquest semestre la formació Lideratge personal 2: Self-Coaching (Eines per prendre el control d’un mateix), que ha impartit Carlos Marcos. Si us va agradar el curs, i es va fer curt, recordem que està basat en la metodologia de Simon Dolan, i que podem aprofundir una mica més. Us ben asseguro per experiència pròpia que tot el que diu aquest gurú serveix, i en tots els àmbits vitals: s’aprofita tot.

Us proposo per començar l’entrevista que li van fer a La Contra de La Vanguàrdia (30.01.13). Apunto aquesta resposta a un parell de preguntes sobre la passió i la confiança com a valor empresarial: “Sí, porque si trabajas sólo por dinero, no puedes sostener la excelencia. Sin embargo, si conseguimos disfrutar, nuestro trabajo se convierte en un juego y el círculo se torna virtuoso…”

I diversos vídeos sobre entrevistes que li han fet i en destaco aquests:

· La presentació del curs “Liderant en femení al segle XXI” a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, està dins del seu blog eapc, amb entrada de setembre de 2017. El vídeo dura 1:10′

· Entrevista al Portal del Coaching – La referencia del Coaching, és de 2014. Explica què és el Coaching per Valors, té una durada de 33:27′

· El documental oficial Cuestión de Valores, de 2016, explica què són els valors fonamentals, quina metodologia es fa servir i ho fa a través d’entrevistes a coaches i persones expertes. Té una durada de 35.16′

· Com a lectura Liderazgo, dirección y coaching por valores: los 10 mandamientos para gestionar personas en el siglo XXI: Simon Dolan – 2016 – Ed. Círculo Rojo

Parlant dels valors, de la innovació de la seva teoria i desenvolupada a la metodologia és que posa “ordre” a l’escala de valors de les persones i/o empreses. Perquè de valors n’hi ha molts, i en tenim molts, però no tots tenen la mateixa importància i tampoc no en som conscients de quins i quant. És a dir: n’hi tants…!!! I tots són bons.

La gràcia és que Simon Dolan els organitza en tres eixos i els eixos no són equivalents en pes, però es combinen segons siguem les persones: econòmic- pragmàtic, étic-social, i emocional. És ideal que ens regeixin valors que pertanyin a tots tres eixos, compensats. Quan entenem la jerarquia dels valors de cadascú en funció dels eixos, queda molt més clar quins són els nostres punts forts i on hem de practicar per millorar mancances. I no oblidem que els valors de l’empresa són els de les persones, tots els compartits són els de l’empresa, són la seva cultura.

Si el dia de Nadal trobeu que el Pare Noel us ha deixat unes quantes soft skills (competències o habilitats de lideratge), aprofiteu-les, són molt valuoses.