ReutilitzA(n)RT

Xavi Belarte

Cada cop estem més conscienciats de tenir cura del nostre entorn tot respectant el medi ambient però, malauradament, no tothom n’està. Un dels llocs a la terra on s’hi aboquen més residus, tan directament com indirecta, és el mar. Aquí no entraré però, a parlar de les conseqüències negatives que per l’ecosistema marí, i pel mateix ésser humà, comporta aquest fet. Us vull parlar de bones pràctiques relacionades amb el reciclatge d’una part del munt de deixalles marines, o de com fer art aprofitant aquests “recursos no naturals”.

Artistes com ara Pablo Picasso, George Braque, Marcel Duchamp a principis del segle XX varen ser dels primers a utilitzar diferents materials susceptibles de ser reciclats, com ara: el vidre, cartró, envasos, etc., incorporant-los en els seus famosos collages. Avui dia artistes i associacions defensores del medi ambient utilitzen aquestes deixalles per crear art, i generar consciència ecològica.

Moltes son les propostes artístiques, i o accions, que podem trobar realitzades amb material reciclat, com aquesta de l’abril passat a Sant Antoni (Eivissa)

Es tracta de la iniciativa 3R (Reduir, Reutilitzar, Reciclar) de l’associació Proartso encaminada a la protecció mediambiental i la inclusió laboral de persones amb risc d’exclusió social. S’han construït tres escultures de gran dimensions relacionades amb la conservació marina, i que s’aniran exposant en diferents esdeveniments culturals i mediambientals de l’illa. En acabar, seran adquirides per l’Ajuntament i ubicades a diferents espais municipals com a mesura de conscienciació tant per vilatans com per turistes.

Ben a prop nostre, a Sitges, el proper juny/juliol trobaràs una experiència similar. T’hi apuntes? Sitges ReciclArt 2017