La ciutat amb mirada de gènere

Maria Soto

Quants cops has decidit no passar per un carrer o per una plaça perquè és massa fosc? Esquives rutes en funció de la sensació d’inseguretat que et donen?

Per tal d’evitar aquests tipus de situacions, augmentar l’accessibilitat i la percepció de seguretat, uns quants ajuntaments han incorporat la perspectiva de gènere a l’urbanisme, a la gestió de l’espai públic i a l’ecologia urbana.

Un dels darrers en sumar-se al moviment ha estat l’Ajuntament de Barcelona que pretén fer una ciutat més justa, equitativa, segura i sense barreres a partir de:

• Marxes exploratòries: a partir d’una diagnosi de l’espai públic fet per veïns, tècnics municipals i experts. Aquestes marxes ja s’han realitzat a la Colònia Santiveri de la zona Franca on s’ha detectat carències d’il·luminació, passos de vianants, visibilitat, vegetació, amplada de les voreres i estat de l’espai públic.
  • Projecte Pilot a Gràcia: per tal d’elaborar un mapa de la xarxa quotidiana que inclogui equipaments, espais públics, rutes accessibles i segures amb l’objectiu de fer un pla de mobilitat que tingui en compte els elements urbans amb perspectiva de gènere.
  • Grans transformacions de la ciutat: s’inclourà la mirada de gènere en els projectes de transformació de la ciutat, com ara l’avinguda Meridiana, les superilles i els plans de barri.