Delegar és un terme que té el seu origen al vocable llatí dēlēgāre. Es pot traduir com “manar a algú de forma legal” i si el desgranem encara més, està format per diferents elements clarament identificats: prefix de que significa “de dalt a baix”; el verb lex que és sinònim de “llei” i el sufix ar. El verb nombra a l’acció d’encomanar quelcom a una altra persona. Per delegar, el subjecte ha de tenir certa autoritat o poder, per estar en condicions de deixar els seus assumptes a les mans d’una altra persona.

Aparcant l’etimologia a una banda, i posant el focus en l’àmbit laboral, delegar és tot un art que ens enfronta de ple contra la mania innata del “Dona’m, millor ho faig jo mateix”. Per ajudar-vos a deixar aquest mal hàbit, comparteixo amb vosaltres un breu article que recentment han publicat a l’Escola Europea de Coaching sota el títol Delegar es una responsabilidad. En resum, ens convida a seguir aquests 5 consells per delegar:

1.- Responsabilitat al 100%, ja que suposa cedir una parcel·la del que havia estat meu, per a que passi a ser responsabilitat d’una altra persona.

2.- Treure identitat al càrrec que ocupo. Sovint pensem que som el que fem, i aquest pes pot arribar a ser excessiu.

3.- Prendre consciència de que delegar és guanyar temps. Val la pena invertir temps (no perdre’l) en explicar-li a un altre en què consisteix.

4.- Confiar en que cadascú/una és capaç de fer el que li han encomanat.

5.- Acceptant el canvi i donar espai a les emocions que puguin sorgir, en “perdre” la parcel·la de responsabilitat que fins ara era pròpia.

Àmbit: RRHH