JORNADA TÈCNICA SALUT MENTAL I DESPLAÇAMENT FORÇAT: REPTES PER A UN ACOMPANYAMENT PSICOSOCIAL

14 de juny, de 9.30 a 14 hores. INSCRIPCIÓ AQUÍ

INTRODUCCIÓ
En el marc de la programació commemorativa del Dia Mundial de les Persones Refugiades proposem un espai per reflexionar sobre els reptes per a un acompanyament psicosocial a les persones en situació de desplaçament forçat a través de l’experiència i casos pràctics d’entitats especialitzades en l’assistència humanitària, la cooperació i l’acollida.

OBJECTIUS
– Contribuir a la visibilització dels reptes per l’acompanyament psicosocial a les persones en situació de desplaçament forçat.
– Generar un espai de reflexió, d’intercanvi i aprenentatge des de l’experiència pràctica d’entitats i personal especialitzat

(PROGRAMA PROVISIONAL)

9.30-10h BENVINGUDA I PRESENTACIÓ, a càrrec de Lluïsa Moret i Sabidó, alcaldessa de Sant Boi de Llobregat.

10- 10.45h MARC CONCEPTUAL. PONÈNCIA MAGISTRAL (Pendent confirmar).
Presentació de Pau Pérez a càrrec de la Salut González, Regidora de Salut Comunitària i Salut Pública de l’Ajuntament de Sant Boi i representant de
la Taula de salut mental.

10.45- 11.45 TAULA TÈCNICA. Veus des de projectes internacionals en l’acompanyament al desplaçament forçat. Presentació i moderació de la
Taula a càrrec del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament.
a. Avançant en la comprensió de les necessitats de salut mental en la població refugiada. Pendent de confirmació.
b. De la repressió política al refugi. Nicaragua i el centre de salut mental d’UPALA, a càrrec de Valentí Agustí Bassa, psiquiatra. President de la Comunitat Terapèutica del Maresme.
c. Acompanyament psicosocial a través de la comicitat. A càrrec de Pallassos Sense Fronteres.
d. La desestigmatització de la salut mental a través d’un enfocament comunitari, a càrrec d’Ana Esteve, tècnica de projectes de Juan Ciudad.

11.45-12.15h PAUSA-CAFÈ. Servei d’esmorzar gestionat per la Fundació Cassià Just.
11.15 – 13h TAULA TÈCNICA. LOCALS. Una mirada des del municipi. Com acompanyem la salut mental en l’acollida?
a. Acompanyament als sol·licitants de protecció internacional, a càrrec de Diana Alvarado, psicòloga i responsable dels projectes complementaris de la CCAR.
b. El dol migratori (treball terapèutic), Lola Palacios, psicòloga membre del Parc sanitari Sant Joan de Déu
c. Experiència de Creu Roja amb les refugiades Ucraïneses, Georgina Martínez Castillo, psicòloga del Centre de Protecció Internacional.

13- 13,30 VISITA GUIADA EXPOSICIÓ “El camí és al meu cap”
a. Agus Morales i Núria Lopez

13, 30-13,45 Cloenda i conclusions de la Jornada, a càrrec de Cristina Serna Vargas, Regidora de Cooperació, Solidaritat i Pau de l’Ajuntament de Sant Boi.