CPI. Contractació pública d’innovació.
La Directiva 2014/24/UE promou la utilització de forma estratègica de la contractació pública per fomentar la innovació i incorpora nous procediments de contractació innovadora. L’esmentada Directiva defineix la innovació -article 2.22-, com la introducció d’un producte, servei o procés nous o significativament millorats, que inclou, encara que no es limita a ells, els processos de producció, edificació o construcció, un nou mètode de comercialització o un nou mètode d’organització de pràctiques empresarials, l’organització del lloc de treball o les relacions exteriors, entre altres amb l’objectiu d’ajudar a resoldre desafiaments de la societat o a recolçar l’Estratègia Europa 2020 per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador.
La contractació pública d’innovació (CPI), pot comprendre des de l’actuació més senzilla com seria la d’emprar dins dels criteris d’adjudicació algun relacionat amb la innovació -com la possibilitat d’incorporar variants i/o millores-, fins a la utilització de procediments més complexos com la compra pública precomercial -en anglès Precomercial Public Procurement, PCP-, o l’associació per a la innovació -en anglès Partnership Innovation, PI-.
En aquest marc és fonamental el paper de les PYMES i el seu potencial de creixement i innovació. El Reial Decret 475/2014, de 13 de juny, sobre bonificacions en les cotitzacions a la Seguretat Social del personal investigador, estableix la definició de pyme innovadora. En el mateix sentit la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig, sobre microempreses, petites i mitjanes empreses.
Per assolir aquests objectius:
1.- En la preparació dels contractes s’incorpora la regulació de les consultes preliminars del mercat -article 115 de la Llei-, amb la finalitat de preparar correctament la licitació i informar als operadors econòmics sobre els plans de contractació i dels requisits que exigirà per concórrer al procediment.
També es recomana als òrgans de contractació la utilització dels procediments de contractació conjunta entre diferents entitats contractats. Amb el terme genèric de contractació conjunta ens referim a l’anomenada genèricament racionalització tècnica de la contractació i que pot tenir diverses manifestacions: acords marc, sistemes dinàmics i centrals de contractació-.
2.- L’establiment d’un nou procediment de licitació anomenat d’associació per a la innovació, regulat als articles 177 i següents de la Llei, junt amb el ja previst a la Llei de contractes de 2007 de diàleg competitiu.
3.- En la selecció dels contractistes, l’admissió de variants en les licitacions és un incentiu a la innovació ja que permet als licitadors de presentar solucions innovadores alternatives i, potser, millors que les previstes inicialment per les entitats contractants.
Per saber més:
- Qué es la compra pública innovadora (CPI)?
- Guia de buenas prácticas para favorecer la contratación pública de innovación en Galicia.
- Exemple d’informe final de la consulta per a la contractació d’un servei intel·ligent de gestió i producció de bugaderia.
- Presentació sobre compra pública d’innovació.
- Contractació pública d’innovació – Orientacions per a les autoritats públiques
- ORDRE ECO/124/2015, de 27 d’abril, per la qual s’estableixen el procediment i el model dels continguts de sol·licitud per a la programació en el Programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional Catalunya 2014-2020 (PO FEDER Catalunya 2014-2020) dels projectes de compra pública innovadora.
- Guía 2.0 para la compra pública de innovación
- Diagnosi en la compra pública per a la innovació.
- Guia de contractació pública d’innovació de l’Ajuntament de Madrid.
- Guia sobre la adquisición de innovación.
Per finalitzar, dir que en aquests processos la prèvia planificació és clau. L’estudi previ del mercat i de la tecnologia és imprescinble per dur a terme aquests processos contratuals, sent d’ajut la informació que subministra l’Oficina Espanyola de Patents i Marques en relació a marques i noms comercials, invencions i dissenys.