Repensar els espais de treball?
És una realitat que no tothom estableix les mateixes dinàmiques de treball però també ho és, que tenint un estil de treball determinat no sempre es necessiten les mateixes condicions per a fer-ho amb èxit. En el recent estudi de “nous espais de treball” elaborat per la fundació factor humà aquest mes d’abril, parla de les tendències actuals en l’organització d’espais de treball.
Actualment la distribució dels nostres espais de treball res tenen a veure amb l’exigència del moment, sinó més aviat amb una distribució predefinida que té en compte fonamentalment dues variables l’equip de treball al que pertanys i el càrrec que ocupes. I això passa aquí i a la majoria d’empreses que coneixeu. Sovint pensem que fora de l’Ajuntament hi ha hagut un canvi dràstic i que les oficines són obertes, informals i col·laboratives però aquesta no és la realitat imperant.
No disposar oportunament d’aquests espais ens converteix en una organització menys productiva i més insatisfeta. Si sabem que conjugar dos aspectes com l’alt rendiment de les persones i el seu benestar personal no és un impossible, cal continuar sumant idees per tal d’aconseguir-ho.
Des de la nostra realitat podríem concretar alguns petits canvis que ens aproparien a un model més “actual” d’espais de treball a un cost bastant raonable:
- Crear més espais multifuncionals. Espais que es puguin adaptar en funció de les necessitats de les persones i que facilitin segons el cas la concentració, la col·laboració o la socialització.
- Estudiar amb seriositat per quines tasques i a quins llocs de treball se’ls hi podria aplicar un número d’hores de teletreball per fomentar la concentració.
- Analitzar quines millores de baix cost es podrien aplicar per contribuir a millorar mobiliari, control de soroll, control de temperatura, colors a aplicar, elements ornamentals…
- Fomentar l’autonomia dels treballadors/es per personalitzar el seu espai de treball d’acord amb uns límits preacordats.
- Maximitzar l’ús de noves eines de treball que facilitin la interacció no presencial.
- Prendre consciència del que fem en cada moment i respectar i fer-nos respectar en aquells moments.
Us convido a que feu algun comentari a aquest post especialment si penseu que la vostra opinió podria sumar sinèrgies en una hipotètica comissió de treball que impulsés canvis en els espais de treball.
m’encanta l’estudi que has curat i penso que és necessari repensar el com estem distribuïts a l’ajuntament, però realment no sé ni com. Actualment la gestió del soroll en espais tan oberts com estem és molt complicada… també ho penso de la llum… tenim els fluorescents del sostre que si tens sort et cau damunt de la taula i la finestra la pots tenir amb el porticó o sense… molaria com a mínim tenir cortines (screens) que deixen passar la llum. aiiiii que complicat…. I com molt bé dius estem asseguts segons l’organigrama, sense tenir en compte els equips de treball reals. Ara, tampoc em veig compartint lloc de treball com proposa l’estudi hehehe (free seating, hot seating).
Encara no me l’he mirat, l’estudi, però “friso”…m’apunto a la comissió que calgui! I a portar el mall!!
em sembla molt, molt, molt interessant… i molt oportú!
alhora, però, també em sembla molt complicat… perquè jo tampoc votaria pel free seating o el hot seating…
això sí, crec que comença a ser imprescincible disposar d’espais amb soroll controlat on poder concentrar-se, alhora que d’espais on poder treballar en equip sense molestar la resta de gent; i superar la distribució de l’espai en funció de l’organigrama…
hi ha tant a dir…
Em sembla molt adient la proposta. Crec que s’hauria d’estudiar globalment, això és, les necessitats de tots els treballadors de l’ajuntament. Els greuges comparatius fan molt mal a la salut de l’organització.
Tot i no ser únic factor. les empreses que analitzen i donen importancia als espais de treball i hi inverteixen , segurament s’asseguren un retorn, generalment en implicació i corresponsabilitat. Les empreses haurien de tenir present la importancia de fomentar les relacions informals creant espais comuns. Les persones que hem treballat en hospitals, on la prestació del servei és de 24h 7 diez a la semana, on hi ha necessitat d’espais comuns, sabem el que facilita les relacions i el coneixement organitzatiu el tenir contactes en altres serveis. Contrariament, la configuración dels espais de treball tancat i sense comunicación facilita les taifes.