Humilitat Intel·lectual
El pensament crític està sobrevalorat en educació
Aquesta és l’afirmació que fa Jonathan Osborne, catedràtic emèrit d’Educació Científica a la Universitat de Stanford (Califòrnia) i autor, al costat d’un equip multidisciplinar, de l’informe “Educación Científica en una Era de Desinformación” que tracta de com servir-se de l’educació científica per combatre la xacra de la postveritat i les seves fake news.
Aclarim la qüestió: no és que renegui del pensament crític, el que afirma és que no podem jutjar el que desconeixem. En una entrevista publicada al Diari de l’Educació argumenta que, davant l’àmplia gama d’informació de la qual disposem actualment, cal construir una certa humilitat intel·lectual nascuda del reconeixement del poc que qualsevol de nosaltres realment sap i, molt menys, entén. Serà a partir d’aquesta humilitat que cercarem el coneixement amb una disposició crítica davant el que ens trobarem en les diferents fonts d’informació.
Siguem intel·lectualment humils, no oblidem que la primera de Les 7 característiques d’una persona intel·ligent és reconèixer la seva ignorància.
Interessant! M’ha recordat l’efecte Dunning-Kruger, sobreestimar els teus coneixements, en un clar biaix cognitiu.
https://awenpsicologia.com/efecto-dunning-kruger/
Em sembla que en el món de les xarxes socials i la televisió hi ha molts lladres que es creuen invisibles i expliquen als altres com aplicar-se el suc de llimona !