Parlar en públic no és país per a dones
La veu de les dones ha estat històricament silenciada, res a afegir.
Però… històricament? Hi ha manifestacions del silenci, però, poc explorades. O millor dit: poc visibles o percebudes pels qui les causem, els homes, i potser massa normalitzades per tot@s plegades. Una d’elles és la del silenci a l’hora de parlar en públic, sigui en reunions de treball, espais de col·laboració o jornades. Aquesta realitat contrasta curiosament amb la imatge estereotipada femenina que són elles les qui parlen més.
Aquest és l’objecte de la presentació d’Aurélie Salvaire, emprenedora social i actual membre de +SocialGood i Global Connectors, i anteriorment participant en l’organització de TEDxBarcelonaWomen, TEDxBarcelonaEducation & TEDxBarcelonaChange.
De la recopilació feta de diferents estudis que recull la presentació que trobareu al final de l’article, n’he extret algunes dades i conclusions, i al final alguns suggeriments per poder combatre algunes situacions quotidianes on es reprodueixen situacions de desigualtat:
- Els doctors invariablement interrompen els pacients quan parlen, especialment si són dones, però els i les pacients rarament interrompen els doctors, a no ser que siguin dones.
- Pares i mares interrompen dos cops més a les noies que no als nois, i les cenyeixen a normes d’educació més estrictes.
- A Twitter, la gent retuiteja als homes dues vegades més que a les dones.
- Només el 20% dels experts en negocis i economia que surten a les notícies són dones.
- Les dones representen aproximadament el 35% del total de conferenciants en actes internacionals.
- Com més gran és un grup, més probabilitats que siguin els homes qui parlin.
- Tenir seient en una taula no és el mateix que tenir-hi veu: estudis a universitats nord-americanes van posar sobre la taula com en les reunions, les dones parlaven en menor mesura que els homes i proporcionalment menys donat el seu nombre: participaven menys que el 75% del temps que dedicaven els homes.
- En qualsevol de les combinacions possibles en les aules universitàries (professor o professora + alumnes majoritàriament homes o dones), les noies no van parlar en cap cas igual que els homes.
- En converses mixtes, les dones són interrompudes més freqüentment. Les interrupcions fetes per dones només duren uns segons, mentre que els homes segueixen parlant fins que no han acabat. A més a més, sovint les dones que són interrompudes es mantenen al marge de la discussió durant la resta de la conversa.
- El 2012, només el 7% d’homes organitzadors de conferències tenien habilitats de recerca suficients com per poder trobar i contractar homes i dones en el mateix nombre.
En la mateixa presentació, es mostra un parell d’iniciatives que bé podríem posar en pràctica al nostre entorn:
- Consells per a evitar les interrupcions a les dones:
- Reconèixer que tot@s tenim un esbiaix inconscient de gènere; 2. Establir una norma de no-interrupció per a tothom en una reunió; 3. Practicar la intervenció com a espectadors/es: atureu al/la qui interromp i no mantenir-se’n al marge; 4. Crear una estratègia de companyerisme: acordeu amb un/a company/a, escoltar-la activament i mostrar obertament interès quan parli en una reunió; 5. Donar suport a les companyes: reconèixer-les públicament quan calgui; 6. Noies: practiqueu l’assertivitat en el llenguatge corporal i parleu amb més autoritat (ex. no començar per un “Perdó…”, sinó dir-ho directament); 7. Donar suport a les empreses dirigides per dones.
- Consells a l’hora de participar en jornades, taules rodona, etc. El #Panel Pledge és un moviment nascut a Austràlia, amb l’objectiu de saber qui participa en l’acte en qüestió: si no hi ha conferenciants dones i/o no hi ha dones en el mateix nombre, els i les membres d’aquest moviment declinen de participar-hi.
- Consells per a organitzars actes públics:
Com es pot garantir la igualtat a l’hora d’organitzar un acte? 1. Forçant la paritat de l’acte, preguntant-nos en cas contrari per què no; 2. Distribuint els temes de tal manera que les conferenciants no acabin tocant només aquells secundaris; 3. Assegurant que els criteris de selecció no siguin de per sí esbiaixats (ex. convidant només a ministres o alta direcció de certs sectors empresarials, pot comportar dificultats per trobar presència de dones); 4. Contractant al principi dones conferenciants, per assegurar la balança ja d’inici; 5. Preguntant a d’altres conferenciants, especialistes en organitzacions de dones, etc.: les dones es poden trobar.
No només parlar..
<>
http://www.elmundo.es/cataluna/2016/10/20/5808d908e2704eb30e8b4605.html
Ben trobat, Xavi!
Molt bé Carles!!