Negativa delictiva

Àlex Muñoz

La negativa a sotmetre’s a fer la “segona prova d’alcoholèmia” després de donar positiu en la primera és delicte, segons ha establert el Tribunal Suprem en sentència de data 31 de març de 2017  (STS 1073/2017)El Suprem determina que “els dos mesuraments d’alcohol s’han de considerar dues fases d’una única prova” i ressalta que la segona no és només garantia dels drets del conductor, sinó també del sistema, així que és obligatòria i no voluntària per part de l’afectat. L’alt tribunal explica que la negativa a la primera mesura és mostra d’una major rebel·lia i per tant podrà merèixer una penalitat més gran, “però aquesta apreciació no porta a expulsar del tipus penal el que també és una negativa ja que la prova no pot realitzar-se en la seva totalitat quan el sotmès a ella es nega a la seva segona fase, no podent considerar-la finalitzada.

És la primera vegada que arriba un assumpte d’aquestes característiques al Suprem després de l’entrada en vigor del nou recurs de cassació que preveu la reforma de la Llei d’enjudiciament criminal de 2015, ja que fins ara el recorregut processal de delictes menys greus, amb penes de fins a cinc anys de presó, acabava en les audiències provincials. D’aquesta manera, el Suprem ha pogut unificar doctrina en una matèria en la qual existien sentències contradictòries de les diferents Audiències Provincials, ja que unes interpretaven que la negativa a la segona prova d’alcoholèmia era delicte, i altres no.