Un dels reptes que es troba l’escola actual és la gestió de la diversitat de característiques, capacitats, interessos, necessitats, etc. de l’alumnat. Les respostes dels educadors i les educadores han de ser proporcionalment diverses i en aquest sentit la mirada interseccional pot ser de gran ajuda.

Però què és la interseccionalitat?

El 1989, Kimberlee Crenshaw defineix el terme com a l’estudi de les identitats socials encavalcades (intersectades), siguin de gènere, ètnia, classe, orientació sexual, diversitat funcional, creences, etc. i dels seus respectius sistemes d’opressió (racisme, sexisme, homofòbia/transfòbia, capacitisme, etc.). Aquesta teoria defensa que les fonts de desigualtat no actuen de manera independent sinó com a formes d’exclusió relacionades.

En el seu origen, Crenshaw volia analitzar com els seus eixos de diversitat: dona, afroamericana, feminista i lesbiana, estaven interconnectats també pels eixos de discriminació dels valors dominats (masclisme, cultura anglosaxona, homofòbia).

Avui en dia, l’anàlisi interseccional és aplicable a les necessitats de cada persona i dels eixos que travessen cadascú.

 

Interseccionalitat en l’àmbit educatiu

 Les interrelacions diàries en el context educatiu constitueixen les diferències, la interseccionalitat és útil per:

  • Observar com es reprodueixen conjuntament les categories i els imaginaris dominants.
  • Analitzar de manera crítica les explicacions diferencials que es fan dels resultats acadèmics atenent a les categories socialment dominants.

En aquest sentit us convidem a donar una ullada als estudis de camp a escoles reals coordinats per la Pilar Cucalón Tirado, (2014), Etnografía de la Escuela y la interseccionalidad. Traficantes de sueños.

Com a conseqüències hauríem de ser capaços de:

  • Posar en problemes els imaginaris dominants i despullar-los de l’errònia pàtina de neutralitat que puguin tenir.
  • Evitar processos d’homogeneïtzació tot tenint en compte les històries de vida de l’alumnat.
  • Involucrar els diferents agents de la comunitat (famílies, alumnat, docents) a promoure la diversitat i a expressar-se amb seguretat.

Volem engrescar-vos també a gaudir de la visió didàctica del tema de la Marisela Moreno, doctora en Psicologia de la UAB.

Abraham Diestro, tècnic d’educació i tutor del PFI-PTT Sant Boi

Àmbit: EDUCACIÓ