Mots encreuats? Diversitat i interseccionalitat
Un dels reptes que es troba l’escola actual és la gestió de la diversitat de característiques, capacitats, interessos, necessitats, etc. de l’alumnat. Les respostes dels educadors i les educadores han de ser proporcionalment diverses i en aquest sentit la mirada interseccional pot ser de gran ajuda.
Però què és la interseccionalitat?
El 1989, Kimberlee Crenshaw defineix el terme com a l’estudi de les identitats socials encavalcades (intersectades), siguin de gènere, ètnia, classe, orientació sexual, diversitat funcional, creences, etc. i dels seus respectius sistemes d’opressió (racisme, sexisme, homofòbia/transfòbia, capacitisme, etc.). Aquesta teoria defensa que les fonts de desigualtat no actuen de manera independent sinó com a formes d’exclusió relacionades.
En el seu origen, Crenshaw volia analitzar com els seus eixos de diversitat: dona, afroamericana, feminista i lesbiana, estaven interconnectats també pels eixos de discriminació dels valors dominats (masclisme, cultura anglosaxona, homofòbia).
Avui en dia, l’anàlisi interseccional és aplicable a les necessitats de cada persona i dels eixos que travessen cadascú.
Interseccionalitat en l’àmbit educatiu
Les interrelacions diàries en el context educatiu constitueixen les diferències, la interseccionalitat és útil per:
- Observar com es reprodueixen conjuntament les categories i els imaginaris dominants.
- Analitzar de manera crítica les explicacions diferencials que es fan dels resultats acadèmics atenent a les categories socialment dominants.
En aquest sentit us convidem a donar una ullada als estudis de camp a escoles reals coordinats per la Pilar Cucalón Tirado, (2014), Etnografía de la Escuela y la interseccionalidad. Traficantes de sueños.
Com a conseqüències hauríem de ser capaços de:
- Posar en problemes els imaginaris dominants i despullar-los de l’errònia pàtina de neutralitat que puguin tenir.
- Evitar processos d’homogeneïtzació tot tenint en compte les històries de vida de l’alumnat.
- Involucrar els diferents agents de la comunitat (famílies, alumnat, docents) a promoure la diversitat i a expressar-se amb seguretat.
Volem engrescar-vos també a gaudir de la visió didàctica del tema de la Marisela Moreno, doctora en Psicologia de la UAB.
Abraham Diestro, tècnic d’educació i tutor del PFI-PTT Sant Boi