Magnet schools

Neus Tayà

La setmana passada, a banda de la primavera, va tornar aquell període de l’any en que les famílies donen voltes a la qüestió de quin centre escolar és el millor per als seus fill i filles, tant per escolaritzar-los per primera vegada com per fer un canvi.

I amb la preinscripció també han tornat les discussions i els debats sobre  les virtuts i els defectes dels centres. Sovint ens plantegem perquè uns centres tenen excés de sol·licituds i altres no aconsegueixen omplir les vacants. En el marc d’aquest plantejament sobre l’excel·lència i l’equitat en els centres educatius van néixer en els anys 70 les “magnet schools” als Estats Units.

Les “magnet schools” americanes són escoles públiques tant de primària com de secundària que es caracteritzen per una forta especialització curricular i pedagògica. Aquesta especialització és el que dóna identitat al centre i el que pretén garantir-ne l’atractiu, el magnetisme i la demanda per part de sectors socialment diversos de població.  Es una estratègia d’innovació educativa per combatre la segregació escolar i garantir una oferta educativa d’alta qualitat per a tot l’alumnat.

Aquesta proposta d’innovació i especialització es porta a terme en partenariat amb una institució de referència en un camp de coneixement, ja sigui de l’àmbit públic o privat, com ara museus, centres de recerca, escoles de música o idiomes, entre molts altres. Aquesta institució transfereix coneixement i aporta prestigi al centre educatiu.

A Catalunya el programa Escoles Tàndem, iniciat el curs 2011-2012, concreta un nou projecte educatiu que gira a l’entorn d’una especialització en una matèria singular que vertebra el currículum dels centres educatius que hi participen. Per a aconseguir-ho, s’estableix un partenariat, durant 3 anys, entre aquests centres educatius amb institucions de referència, amb l’assessorament, seguiment i finançament de la Fundació Catalunya-La Pedrera, i la col·laboració del Departament d’Ensenyament. El principal objectiu és el de promoure i afavorir l’èxit educatiu, incidint en tres punts: motivació i formació acadèmica, dinàmica general del centre i entorn social del centre.

Si voleu més informació podeu llegir ‘Les escoles magnet. Una aposta per l’excel·lència i l’equitat’ o mirar el vídeo de la presentació d’aquest informe.

1 comentaris sobre Magnet schools

  • Aquests informes, documentals, notícies, referències…són tant interessants com frustrants per veure el nivell mig de les escoles del teu entorn.

Respon a Carles Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *