Educació 4.0

L’educació 4.0 és un concepte que ha nascut arran del concepte d’Indústria 4.0. Els tres pilars d’aquest canvi de paradigma educatiu són:
1. Les tècniques d’aprenentatge flexibles i personalitzades en funció dels interessos i necessitats de cadascú.
2. Un ritme d’aprenentatge individual independent d’edat i curs.
3. El feedback constant derivat de l’anàlisi de les dades del procés d’aprenentatge.

Aquestes premisses s’emmirallen clarament en les necessitats de la indústria 4.0:
1. Flexibilitat en el procés de producció a la mesura de cada client individual.
2. Més velocitat per reduir el temps necessari per col·locar el producte al mercat.
3. Major eficiència gràcies a l’anàlisi de dades que permet la digitalització i l’IoT (Internet of Things: la Internet de les coses).

En Roberto Ranz, psicòleg escolar i clínic especialista en altes capacitats i desenvolupament del talent, en desenvolupa acuradament l’entramat teòric al seu blog.

Les opinions en relació a aquest moviment són diverses, des de les visions utòpiques d’un futur posthumà on la intel·ligència artificial sostindrà els aprenentatges de l’ésser humà fins a les postures immobilistes que qüestionen la voluntat de qualsevol canvi i s’aferren al currículum i l’aprenentatge com a pura transmissió de coneixements, passant per la preocupació de quin ha de ser el paper de les empreses com a mecenes de projectes educatius innovadors.

D’entre aquestes veus, les paraules d’en Xavier Martínez-Celorrio, professor de sociologia de l’educació a la UB, aporten una visió global encoratjadora de com haurien de ser els principis de la nova educació:

La nueva educación pública ha de diseñarse para asegurar la primacía de un futuro humano de dignidad con personas libres y críticas formadas para cooperar y decidir cómo diseñar la tecnología y la economía respetando las necesidades humanas. Este objetivo implica universalizar la igualdad, el sentido crítico, el trabajo en equipo, el pro-común, la creatividad, la argumentación, y la empatía emocional con la alteridad. Son virtudes y objetivos que están a años luz del actual sistema escolar zombie que, agotado y condenado, sigue vigente con su curriculum y su formato homogéneo para una sociedad industrial que ha dejado de existir.

El diario de la educación

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *