Comunitats de Pràctica (CoP) a l’Ajuntament de Sant Boi?

Elsa Paredes

Aprofitant la conferència d’en Dani Giménez el passat 29 de setembre, voldria parlar-vos de les aplicacions de les comunitats de pràctica en el nostre ajuntament.

Una definició de CoP a l’Ajuntament de Sant Boi podria ser la d’un grup de treballadors/es municipals que es troben presencial o virtualment (o combinant les dues alternatives) per resoldre un problema, crear un producte o reflexionar en torn a una idea. La comunitat de pràctica ofereix una estructura formal per compartir coneixement i crear-ne de nou i té l’objectiu de presentar un producte final que compili la feia creada per la comunitat.

Per al bon funcionament de la comunitat és bàsic el lideratge compartit dels membres que la formen com també el lideratge més formal del moderador/a de la comunitat sense el qual molt probablement no s’aconseguirien resultats en el temps previstos.

Sintèticament, com funciona una CoP?

1- Qualsevol treballador/a de l’Ajuntament, ocupi el rol que ocupi a l’organització, que tingui inquietud per resoldre un problema, millorar algun circuit o reflexionar sobre alguna idea que pot ser transversal o no. Aquest ha de tenir un espai on fer la proposta (es podria buscar un espai a l’ajunta.gent) i veure si hi ha més persones interessades en treballar aquesta proposta. Primera idea: la participació ha de ser voluntària. Per muntar una comunitat necessitem un mínim de 10 i un màxim de 20 persones, una d’aquesta haurà d’exercir el rol de moderador/a.

2- S’ha de concretar la idea sobre la que es treballarà i acordar quin serà el producte final que recollirà la feina feta per la comunitat. Segona idea: la comunitat es compromet a lliurar un producte final.

3- S’acorda un període de temps màxim de treball que hauria d’estar entorn als 6 mesos. Tercera idea: una comunitat de pràctica es compromet a treballar durant un período limitat de temps. Durant aquest període de treball les persones de la comunitat treballaran de forma virtual a través de la plataforma Yammer i presencialment quan s’acordin les trobades. La participació en una CoP forma part del temps de treball i per com la dedicació serà dintre de l’horari de treball el comandament ha d’estar informat d’aquest compromís adquirit.

Aquí una breu explicació de la recepta per cuinar una CoP a la Diputació d’Alacant:

Tenim alguna experiència a Sant Boi?

No estic segura que els més ortodoxos responguessin que sí a aquesta pregunta però si no ho han estat, han estat molt a prop d’aquesta filosofia de treball col·laboratiu en casos com ara:

• El grup de dinamització de continguts
  • El grup de Treballadores socials treballant per la confecció d’un Codi Ètic
  • Les experiències de La Cuina

Si alguna persona o grup de persones considera que té alguna idea o projecte que pugui ser treballat mitjançant una CoP des de la nostra unitat podem assessorar-vos i posar a la vostra disposició un espai restringit al Yammer a fi i efecte de facilitar-vos l’espai a aquesta xarxa necessari per a poder desenvolupar el vostre treball o també podeu adreçar-vos a les responsables de la Cuina i mirar de muntar un menú de treball.

El nostre amic Manel Muntada que tantes vegades ens inspira té una entrada al seu blog en el que comparteix reflexions sobre l’essència d’una comunitat de pràctica.