El títol de l’article és una adaptació del eslogan de la darrera campanya del SCT “Arriba el Nadal, arriba tu també!” amb el que el Servei Català pretén sensibilitzar la ciutadania i els conductors, ara que en aquestes dates augmenten tant els trajectes i desplaçaments per les nostres carreteres.

Les campanyes de sensibilització en matèria de trànsit són una eïna més que els organismes encarregats del Trànsit al nostre país utilitzen ençà els anys 60; les primeres feien servir una línia comunicativa molt més suau que l’actual; posteriorment es va optar perquè apareguessin famosos com, per exemple, el Stevie Wonder al 1985 amb el seu mític i llegendari  “si bebes, no conduzcas!”; és a partir dels 90 que canvia radicalment la manera de representar els missatges, passant a escenificar-los d’una manera molt més realista, més dramàtica i amb elevades dosis de cruesa visual. Actualment, s’observa una alternança entre “línia dura” i “línia tendre” en base a estudis que demostren que aquest és el mètode més eficaç per no inmunitzar als destinataris.

De temàtica recurrent i repetitiva (alcohol, drogues, cinturó, casc, distraccions, mòbils, etc….) és cert que, gràcies a una tasca transversal i amb la col·laboració d’altres actors implicats com fabricants, ONG’s, etc, es pot percebre un canvi de les actituds i comportaments dels ciutadans pel que fa al trànsit i la seguretat viària, evolucionant cap a patrons i models de major responsabilitat i presa de consciència, aconseguint una important reducció dels accidents i víctimes mortals, objectiu últim de les campanyes.

A continuació, anuncis de les darreres campanyes del SCT i la DGT i una petitat selecció d’altres de fora del nostre territori que potser no has vist però que, tot i que et tallin la respiració, agrairàs fer-ho;

1.-“Tots tenim família. A la carretera víctimes zero”El SCT apel·la a les emocions en la seva campanya d’estiu 2017  amb l’ objectiu Visió Zero. Aquest plantejament és originari de Suècia i considera una necessitat i una obligació aconseguir un escenari en el qual no s’hagin de lamentar víctimes mortals ni amb seqüeles de per vida per sinistres viaris, erradicant aquesta xacra social que estronca vides i famílies.

2.- “Me llamo Carlos Rubio y maté a mi amigo”. La DGT fa servir un testimoni real a la seva darrera campanya, el de Carlos Rubio, un home que compleix condemna per haver causat un accident quan conduïa ebri al qual va morir el seu amic, va ferir greument altres dos persones i ell ho va perdre tot.

3.- “Parents as driving role models” Una gran lliçó en un minut, no deixis de veure’l.

4.- “Moments” potser ja has vist la versió reduïda de l’anunci del fabricant suec però, aquesta versió de tres minuts té un “storytelling” impecable que ben segur aconseguirà que t’emocionis.

Si en vols veure més anuncis clica aquest enllaç, alguns et sorprendran:

Bon nadal i feliç any nou 2018!!

Àmbit: SEGURETAT
Autor: Àlex Muñoz