Gairebé tothom que estem treballant, en un moment o altre, hem hagut de fer una presentació en públic, o l’haurem de fer. Sempre fa respecte, això és bo, vol dir que ens ho prenem seriosament, com ha de ser!

I en molts casos ens fa pànic. No és estrany, aquesta sensació fins i tot té nom: “pànic escènic”. Però l’hem de fer, i al final t’acabes acostumant i les fas… amb quina qualitat? Quin aprofitament en treu l’audiència? Ha servit el temps dedicat de les persones que hi han participat?

 

La font per a aquest post és el web SpeakersLab, especialitzadíssim en presentacions, oratòria i comunicació en públic. Recomano fer una ullada als posts que tenen publicats al blog, són tots molts interessants, se’n poden aprendre moltes coses. L’autor d’aquests posts és Iván Carnicero.
Avui dedico aquest espai al post que va publicar “Deja de decir estas 10 frases basura en presentaciones” el febrer de 2015.

No és fàcil evitar-les, i les apunto perquè hi parem atenció, i hi reflexionem. Aquestes explicacions tenen molt de sentit: l’audiència posarà més atenció, haurem fet millor la presentació i els resultats seran bons per a tothom.

Aquestes són les “10 coses” que NO hem de FER O DIR:

  • “Estic una mica nerviós/sa”, tothom ens hi posem, no cal que ho expliquem perquè predisposa el públic a dubtar que ho farem bé.
  • “No funciona el projector, no se m’obre el programa, etc.”, posa l’atenció al que no va bé, enlloc d’adreçar-la al missatge.
  • “Encara que no es veu molt bé…”, és una manca de preparació i de respecte.
  • “Com que no tenim temps, això m’ho salto”, cal assajar i controlar el temps.
  • “Ja estem acabant”, sembla que tinguis pressa per acabar. Cal tenir respecte pel temps de l’audiència i acabar a l’hora prevista sense córrer.
  • “No cal que preneu notes, us enviaré la presentació després”, sembla que importi més la presentació que el que direm.
  • “Si teniu qualsevol pregunta, pareu-me”, això només és recomanable en una sessió formativa, en una presentació el guió és de qui fa la presentació. Hi ha un altre post de quan i com s’han d’incloure les preguntes.
  • “Com podeu veure aquí…”, apuntant amb el làser, és ineficaç sinó es veu bé i si passa això és que no està ben feta la diapositiva.
  • “En conseqüència, bàsicament, clarament, evidentment…”, i totes les paraules que fem servir per omplir sense aportar significat no tenen cap funció.
  • “Com a conclusió, o com a final…”, no cal avisar que s’ha acabat, amb un missatge de tancament apropiat tindrà la força adequada perquè tothom entengui que s’ha acabat, a més hi ajudarà la comunicació no verbal.

I una última cosa, si a més podem evitar els “ehhh” i “mmm”, sortirà rodó!

Àmbit: RRHH